Konger av Mallorca

God morgen Norge!

Nå er jeg tilbake på norsk jord igjen etter fem fantastiske dager på den spanske øya Mallorca. Har vært der en gang tidligere og nok en gang fikk jeg bekreftet at Mallorca egner seg utmerket både som feriested og ikke minst som treningsparadis - til tross for at løpeforholdene ikke er av de aller beste. Denne gangen reiste jeg og Henriette sammen med Anikken og et gjeng fra kubben hennes. Vi bodde like utenfor hovedstaden Palma og startet samtlige økter fra hotellet. Optimalt med andre ord.


Da vi ankom lørdag formiddag ble det bare en liten løpetur på beachen etterfulgt av styrke på overkroppen. Kan forresten anbefale McFit som ligger i Can Pastilla for andre treningsinteresserte. Der hadde de et bra utvalg av apparater og vi betalte bare 4 euro for å komme inn.


Søndag morgen var det tid for intervaller på beina - også disse ble gjennomfør på beachen. Vi kjøre 3*10 terskeldragdrag av typen 45-15 - noe som gikk overraskende bra for beina mine. Opptur! På ettermiddagen fikk vi oss en fin klassisk rulleskiøkt. Her kan Via de Servei anbefales. Der er det både kuppert terreing, lite trafikk og fin asfalt! For å komme dit måtte vi dog gå langs en godt trafikert vei en liten halvtime, men bilene på Mallorca er vant til syklister og viser hensyn også ovenfor oss på fire hjul.


Så var det tid for å utforske øya på sykkel. Mandag leide vi helt supre racesrykkler hos Velotel og fikk med oss ingen reingere enn Tom Martin Biseth som guide. Han guidet oss gjennom 113 kilometer og 4,5 timer med flotte sykkelforhold og stort sett pent vær. Her kan en regnskur like ved landsbyen Lucmajor nevnes, den ente i en kjedelig velt for Thea, som dessverre måtte snu og ikke fikk med seg turen opp til Cura (534 moh.).


Tirsdag var det klart for hardøkt igjen - og denne gangen var det klassisk rulleski som gjaldt. Stein-Arne hadde på forhånd funnet oss en fin bakke på 5 kilometer og der jobbet vi på terskelfart i 6, 4 og 3 minutter. På ettermiddagen prøvde vi oss på rulleski skøyting, men vi fant ingen veier som egnet seg spesielt godt for det. Enten var asfalten for dårlig eller så var det litt for mange biler. Økta avsluttet vi med 30 minutter overkroppsstyrke på McFit.


Tidlig onsdag formiddag sto hjemreisen for tur. Det ble derfor en rolig økt før frokost. Med en banan innabords la jeg og Henriette ut i morgenskumringen på rulleski. For mitt vedkommende ble det en litt uheldig økt. Da jeg for det første var innmari sliten i overkroppen etter styrkeøkta dagen før og for det andre var ganske næringstom etter bare 30 minutter.  Det hele toppet seg da jeg møtte asfalten som et resultat av en spurt. Jeg kom fra det hele med et par skrubbsår, men det må en nesten tåle!


Dette høres kanskje ut som en mer eller mindre normal samling, men vi har også fått tid til litt ferieting. Mellom de fleste øktene spiste vi nemlig lunsj på beachen og koste oss med sol, saltvann og yoghurtis. Etter mandagens sykkeltur reiste vi også inn til hovedstaden Palma. Der spiste vi god mat og lot oss imponere over utvalget både av og i butikker. Kombinert treningsfeire, sydenferie og storbyferie med andre ord! Perfekt for meg.

Vi blogges!

Kommentarer

  1. Hvor mange intervall/hardøkter har du i uken? og hvor ofte har du distansetrening? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du :-)

      Antall intervaller/ hardøkter varierer veldig. Noen uker har jeg ingen, mens andre uker kan jeg ha inntil 4 stk. Distansetrening/ testløp kjører vi ca. hver tredje uke i Team Sør-Varanger :-)

      Ine

      Slett

Legg inn en kommentar