Det er lurt å være fornuftig

Hei dere! 

Det har gått en stund siden forrige oppdatering, men hvis jeg sier at jeg har brukt tiden til å trene meget bra er det vel greit?

Som dere vet beveget jeg meg ut på ski igjen allerede lørdag. Denne gangen var jeg fornuftig og startet forsiktig med en liten time, økte så til 1,5 time søndag før jeg prøvde meg på 2 timer mandag. Igjen viser det seg at det er lurt å være fornuftig! Kroppen henger med i svingene - og de siste to dagene har jeg hatt flere oppløftene treningsopplevelser! Den første hadde jeg på gårdagens langtur i fristil. At det er en stilart jeg har slitt litt med er ikke til å stikke under en stol. Spesielt motbakker og padling har vært en utfordring for undertegnede. Der har det pleid å bli både høy puls og laktat, men liten framdrift … I høst og vinter har det der i mot løsnet litt - og i går hadde jeg en veldig fin opplevelse da vi gikk Birkebeinerløypa motsatt vei helt opp til Sjusjøen. Klarte å holde både puls og laktat innafor I-1 sonen, samtidig som jeg fikk hjulet til å gå og løste tekniske arbeidsoppgaver hele veien opp. Det var gøy, det!


Så var det dagens økt da! Planen var å gå i klassiskintervaller på stadion (BB), men ettersom graderstokken viste så kaldt som -15 grader flyttet vi økta inn på mølla i Håkons Hall. For mine luftveier er det best sånn! På programmet sto det 6*7 minutter I-3 - så da var det bare å stille mølla på 5,0 % stigning og ta beina fatt. And so I did! Igjen forsøkte jeg å være fornuftig - og åpnet relativ kontrollert på det første draget. Det viste seg å være lurt! Jeg tror det er lenge siden jeg har løpt såpass fort som i dag! Motiverende! 

Nå skal jeg straks avgårde på dagens andreøkt. Det blir 30 minutter restitusjon på sykkel etterfulgt av litt generell styrke. Vi blogges! 

Kommentarer

  1. Hvor for løper du med 5% stigning? Det er jo ganske mye :D bra jobba!

    SvarSlett
  2. Hovedgrunnen til at jeg løper med stigning er faktisk noe så enkelt som at jeg ofte får vondt i knærne av å løpe flatt. Hva gjelder akkurat 5,0 % er det den stigningen jeg løper på under laktat- og O2-test. Jeg vet med andre ord mer eller mindre akkurat hvor fort jeg kan løpe på denne belastningen, noe som er med på å heve kvaliteten på økta! Når det er sagt hender det at jeg løper intervaller, spesielt 45/15 på så lite som 0,5-1,0 % stigning eller bare har 2,0 % stigning på I-3 og I-4 intervaller - da kan jeg til gjengjeld gå opp med hastigheten. Husk at 1,0 % stigning på mølle tilsvarer flatt utendørs ;-)

    SvarSlett
  3. Interessant! Hvor fort løper du? Du må jo ha stålkondis :D

    SvarSlett
    Svar
    1. På denne intervallen lå jeg på 11,5-12,0 km/t.

      Slett

Legg inn en kommentar