Årskavalkade, del II

I fare for å glemme bort hele årskavalkaden må jeg nesten bare smi mens jernet er varmt. Hadde jo vært greit å oppsummere 2014 før 2015 er over ...

Mai:
Ut fra stikkordslista mi (ja, jeg har laget stikkord) ser mai måned ut til å være den mest innholdsrike i hele 2014! Etter en lat påskeferie hjemme i nord ble jeg møtt av blå himmel, sol og strålende skiføre på fjellet langt ut i mai. Da var det bare å børste støv av skia som hadde fått hvilt seg godt mens jeg var hjemme. Så rakk jeg akkurat å innlede barmarkssesongen med Råskinnet (på Sognsvann i Oslo) før jeg, sammen med hele storfamilien vendte snuten mot sydligere strøk - nærmeres bestemt den greske øya Samos. Der hadde vi en fantastisk uke med sol og varme - og fikk virkelig laddet batteriene. Vel hjemme var det bare å hoppe i bunaden i anledninga nasjonaldagen, som ble feiret med gode venner og yoghurtis (hvilket ble en favoritt gjennom sommeren). I slutten av mai startet vi sesongoppkjøringen med en knallbra samling hjemme på Lillehammer. Etter nesten en måned med "pause" hadde jeg masse overskudd og var utrolig klar for å komme i gang igjen!

Juni:
I juni fikk jeg offesielt sommerferie! Selv om jeg ikke hadde rørt mattebøkene siden påskeferien, slapp jeg ikke ned skuldrene før samtlige eksamenstrekk var overstått. Innledet sommerferien med samling på vakre Ilsetra! Der ble en solid treningsmengde lagt i banken før jeg reiste hjem til Kirkenes for å jobbe litt på verdes beste Rema 1000. Ved siden av fine dager i blå uniform fikk jeg lagt ned litt trening i gamle trakter. Ingenting gir mer ro i sjela enn en løpetur på fjellet hjemme!

Juli:
Så var det tid for å lever inn Rema 100-uniformen, hjelpe mor og far å pakke ned barndomshjemmet og (ikke minst) øke treningsmengden. På tampen av ferien hjemme slo jeg mine egne rekorder på flere gamle tester. Det var gøy, det! Da huset var pakket ned stablet hele familien Løvlien seg i bilen og la tradisjon tro ut på bilferie. Kirkenes-Rovaniemi-Helsinki-Stockholm-Lillehammer ble tilbakelagt med bil, tog og ferge - men vi tok oss selvfølgelig tid til et par dager i både den fiske og svenske hovedstaden. Sistnevnte må sies å være min favoritt! Vel framme på Lillehamer gikk dagene til å hjelpe mamma og pappa å flytte inn, trene og prøve å nyte den nesten uutholdelige varmen.

August:
Ved månedskifte juli/ august la jeg og pappa ut på eventyr! Første stopp var sørlandet, hvor vi besøkte litt familie, før vi kjørte vidre til Sandnes for Blinkfestivalen! Den ble innledet med motbakkeløpet Lysebotn Opp - som ga gode svar i forhold til egen utvikling, og fortsatte med 10 kilometer og sprint i sentrum - hvor det ble litt mer stang ut. Etter mye fart og spenning i Sandnes rakk jeg akkurat to dager på samling med klubben før jeg dro på meg startnummer igjen. Denne gangen var det Toppidrettsveka som sto for tur! Også den ga gode svar - og jeg virket å være i rute til sesongstart. Hvilket også ny pers (med 2 minutter!) på Kantentesten like etterpå vitnet om. I slutten av august var det "endelig" min tur til å bli student på ordentlig. Studievalget falt på Bachelor i idrettsvitenskap på Høgskolen i Lillehammer - et studium jeg så langt trives veldig godt med.