EI LITTA MALLORCA-GUIDE

Å tro at jeg skulle få tid til å blogge fra Mallorca var vel mer naivt enn å tro på julenissen ... Nå har jeg riktig nok vært hjemme en stund, men var nødt å prioritere pensum de første dagene, ettersom jeg hadde eksamen i cellebiologi forrige mandag. Det gikk dessverre ikke så bra, men jeg forsøker å trøste meg med at det bare var en eksamen ...

Tilbake til Mallorca-oppholdet, som jeg tenkte denne bloggposten skulle handle om! Jeg reiste, som nevnt, sammen med ei venninne og vi hadde pappa med oss som servicemann. Like før avreise slang en felles venninne av oss seg også med, veldig hyggelig! Selv om været ikke var det aller beste hadde vi ti supre treningsdager, med litt smak av ferie innimellom. Alt i alt hadde vi en tipp-topp tur som absolutt frister til gjentakelse for undertegnede!

- Fulgte opp med en løpetur i Embalse de Cuber etter å ha gått Sa Calobra -

I år, som i fjor, bodde vi på Hotel THB El Cid, som ligger helt nede ved stranden Patja de Palma i Can Pastilla. Overnattingen bestilte vi gjennom det norske selskapet Lexberg, hvor vi syntes vi fikk en god pris på overnatting inkludert frokost- og middagsbuffet. Lunsj spiste vi av og til ute (ofte hvis vi avsluttet økta et annet sted på øya) eller på balkongen (vi hadde kjøleskap på rommet, så det var ingen problem å oppbevar pålegg etc.). Sånn ift. transport kan jeg jo nevne at reiste vi tur/ retur med SAS ganske billig og hadde leiebil (det er et stort pluss). Det var alt det praktiske, tror jeg ...

På treningplanen sto det mengdefokus, som vi krydret med litt spenst/ hurtighet/ styrke og tre gode hardøkter. Den første av dem, 5*10 min I-3 klassisk, var vi heldige å fikk kjøre sammen med Team Veidekke Vest, fra Soller og opp Puig De Major. Nummer to ble kjørt opp Puig de Soller (over tunellen), veldig fin og lite trafikkert bakke, men litt for kort for 4x12 min I-3 skate. Heldigvis hadde vi følgebil som kunne svinge oss ned igjen da vi nådde toppen litt tidligere enn planlagt. På den siste hardøkta kneppet vi opp intensiteten litt og kjørte 6*4 min I-4 løp på strandpromenaden. Vi valgte å løpe på brostein for å få litt fart i beina, men man kan naturligvis også løpe i sanden hvis man vil unngå hardt underlag.

Mange av langturene på rulleski startet vi fra hotellet. Da gikk vi typisk ut ved Palma Aquarium og via Es Pil Iari til S'Aranjasa (Ma 6012/ Ma 6011) og videre mot Llucmajor/ Cura (M19A). Vi gikk også noen økter utover langs kysten. Det var litt knotete å komme seg ut av bykjernen, men fra S'Arenal var det fint. Vi ble gående litt langs Ma 6014, og selv om veiskulderen var fin og bred, vil jeg ikke anbefale det til mer enn "transportetapper". Det kanskje fineste området for langturer et likevel serviceveien, Via De Servei, langs Ma15 mot Son Gual og inn i det sinnsyke nettverket av småveier. Til de øktene er det greit å ha servicemann med leiebil, så man slipper å gå langs Ma-5013 (det liker nemlig ikke politiet) og for at ikke øktene skal bli uendelig lange. Til løpelangturer er fjellene i Valdemossa mitt absolutt beste tips, men dit tok vi ikke turen i år. Rett og slett fordi vi tenkte det kom til å bli relativt mye løping i påvente av skikkelig skiforhold ved hjemkomst. Der tok vi dog feil, men det skal jeg fortelle om i en senere bloggpost.

- Kveldsøkt fra hotellet, her fra Sant Jordi området -

En og annen økt med joggesko på beina ble det likevel. Disse startet vi bare fra hotellet og løp enten langs strandpromenaden i retning Palma. Den veien er det ganske fint og tidvis grøntområde med litt mykere underlag. Andre vei er det strake vegen rett fram (litt kjedelig) og ganske mye folk, men vi løp likevel den veien en dag.

Tror jeg runder av her jeg - for dette innlegget er allerede rekordlangt. Fyr løs i kommentarfeltet eller send meg en mail/ melding hvis dere lurer på noe (om Mallorcaturen eller sånn generelt), så skal jeg svare etter beste evne. Nå nærmer sesongstart seg med stormskritt, så jeg satser på å oppdatere litt hyppigere framover. Snakkes!